Vervangen distributieketting
Omdat mijn motor 110.000 kilometer gelopen had werd het tijd om de distributieketting te vervangen. Misschien is het niet nodig maar als dat ding breekt heb je als je pech hebt wel een puinhoop in je blok omdat de zuigers dan de kleppen kunnen raken.
Het vervangen van de distributieketting is best wel een pittig karwei en gelukkig had ik hulp van iemand die dit vaker gedaan had en beter thuis is in motortechniek.
Ik zal beschrijven hoe dit in zijn werk gaat zodat je na het lezen kunt beslissen of je dit zelf doet of laat doen.
- Haal de volgende onderdelen bij de dealer: distributieketting, kettingspanner, spanveer, pakking en oliekeerringen voor het distributiedeksel (krukas en nokkenas).
- Verwijder de onderste kuipdelen en het ontstekingsdeksel. Ik heb hiervoor de beide uitlaten in zijn geheel losgemaakt en wat laten zakken.
- Verwijder de vervroeger, de diodeplaat en de stator van de dynamo. Noteer alle aansluitingen zodat ze makkelijk terug te plaatsen zijn.
Om het distributiedeksel te kunnen verwijderen moet ook de draad van het startrelais losgemaakt worden en het is helaas nogal wat werk om die ene draad terug te kunnen zetten. Zo moet de tank, de bobines en het deksel van de startmotor verwijderd worden.
- Verwijder de inbusbout van de rotor en dan de rotor van de dynamo met een speciale poelietrekker. De dynamo zit vast met een conische verbinding op de krukas. De poelietrekker is zelf te maken of te laten maken van een dikwandig stuk ijzeren buis die over de rotor heen past. Het stuk buis moet aan het ene uiteinde dicht gemaakt worden met een plaat waarin in het midden een gat moet komen en aan het andere uiteinde moeten drie inkepingen gemaakt worden zodat de buis goed aansluit op het distributiedeksel. Verder is een lange bout nodig met een extra moer er op. Klik HIER voor een foto van de poelietrekker (de pijlen geven de inkepingen aan). Schuif de buis over de rotor en draai de bout helemaal in de rotor. Door nu de moer aan te draaien komt de rotor los van de krukas.
- ALTERNATIEVE METHODE VERWIJDEREN ROTOR: In het gastenboek stond een slimme tip van Paul waardoor de poelietrekker overbodig wordt en die is als volgt. Neem een ronde hardstalen stift van 5mm en met een lengte van 50mm. Het is ook mogelijk een oude 5mm inbussleutel af te zagen op deze lengte. Draai de inbusbout uit de rotor, stop de stift in het gat en draai de rotorbout terug in de rotor. Doordat de stift er nu in zit zal de stift alleen in het schroefdraad van de rotor zitten en niet in de schroefdraad van de as. Draai de bout aan tot deze goed strak op de stift zit en geef dan een paar tikken op de bout. De rotor moet nu loskomen. Bedankt paul voor je bijdrage.
- Verwijder het distributiedeksel.
- De ketting is nu zichtbaar. Verwijder de kettingspanner. Het verwijderen van de ketting is lastig want de standaard ketting heeft geen verbindings schakel en dus moet er een schakel tussen uit geslepen worden.
- LET OP DAT DE BEIDE TANDWIELEN NIET MEER VERDRAAIEN NADAT DE KETTING VERWIJDERD IS EN MERK DEZE DESNOODS. Als de nieuwe ketting gemonteerd wordt terwijl een van de tandwielen verdraaid is zal de motor in het gunstigste geval slecht lopen en in het ergste geval komen de zuigers tegen de kleppen en heb je een drama.
- Plaats de nieuwe ketting. Het meeste gepruts is om de verbindingsschakel te plaatsen omdat de borgveer hiervan aan de achterkant van de ketting geplaatst moet worden en er weinig ruimte is. (FOTO)
- Als de ketting na lang tobben ;-) geplaats is kan de nieuwe spanner en de spanveer geplaatst worden.
- Verwijder de oude keerringen en vervang deze door de nieuwe.
- Maak de beide blokdelen schoon en plaats de nieuwe pakking.
- Draai een bout in de krukas en laat de motor een paar omwentelingen maken door de bout te verdraaien zodat je zeker weet dat de zuigers niet de kleppen raken. Bij een vergissing kan de motor dan hooguit nog slecht (niet) lopen zodat je weet dat de ketting een tandje verschoven is.
- Monteer het distributiedeksel en monteer daarna opnieuw de diodeplaat en de rotor en stator van de dynamo evenals de bijbehorende bekabeling.
- Controleer alvast of de motor goed loopt en monteer dan alles af. Let ook op of het accu lampje niet brand want als dat het geval is zit er een stekkertje niet zoals het hoort.
(c) W.P.Barendsen 2002