Vervangen voorvork keerringen, voorvork olie en/of voorveren:

Zet de motor op de middenbok en zet een krik onder het blok zodat het voorwiel los van de grond blijft.
Verwijder het spatbord en het voorwiel, denk aan de inbussen die de as borgen.
Verwijder de rubber doppen onderin de voorpoten en verwijder de doppen ernaast (sleutel 22).
Verwijder de excentrische pen van de remklauw met behulp van een van de bouten van het spatbord (zie pagina: stellen van de remklauwen).

Draai de moeren onderin de voorpoten los met sleutel 13 en houd daarbij zonodig de demperas op zijn plaats met een inbussleutel 4.
Wanneer de moer los komt zal de olie al uit de voorpoten lopen dus houd een bakje (minimaal 1/4 liter per poot) in de aanslag.
Zonder deze moeren kunnen de onderpoten verwijderd worden van de binnenpoten om zo de keerringen te vervangen. Na een en ander gereinigd te hebben kunnen de onderpoten weer gemonteerd worden.

Monteer het spatbord, het wiel en de remklauwen (zie pagina: stellen van de remklauwen).
Demonteer het stuur en draai de doppen bovenop de voorvorkpoten los, sommige modellen hebben hier geen dop maar een inbus.
Wanneer dit gewenst is kunnen nu eenvoudig de veren vervangen worden door de kop van de poten af te draaien (sleutel 36), let hierbij op de geringe veerspanning die aanwezig is, en de veren uit te nemen en te vervangen door nieuwe (andere, progressievere veren kunnen het stuurgedrag verbeteren).
De voorpoten kunenn nu bijgevuld worden met voorvorkolie, 235 ml per poot (250 ml wanneer de demper zelf uit elkaar geweest is, zie boek).
Monteer de doppen van de voorvorkpoten en het stuur.

Ik zelf heb tegelijkertijd de veren vervangen door progressievere voorveren van de hobbyist (89,-/set), de keerringen vervangen (zijn gaan lekken na doorrijden in de winter) en de olie vervangen en het rijgedrag is behoorlijk verbeterd al weet ik niet wat het meeste invloed heeft, de veren of de nieuwe olie.
Na het zien van de doorsnede tekeningen en het lezen van het bijbehorende verhaal zag ik wel tegen de klus op maar dit is een klusje van niks, waarschijnlijk is het uit elkaar halen van de demper zelf wel een lastige klus. De hobbyist levert trouwens bij de veren een duidelijk verhaal hoe deze gemonteerd moeten worden.




(c) W.P.Barendsen 1998