Opsporen van een kortsluiting

Ik heb het probleem gehad dat elke keer dezelfde zekering kapot ging, soms na een week en soms na 2 weken maar steeds weer ging de zekering kapot. Er moest ergens een af en toe kortsluiting zitten maar hoe vind je dat, zeker als het maar zo af en toe fout gaat.

Er bestaat een handige truuk om kortsluitingen op te sporen zonder dat het een vermogen aan zekeringen kost en dat is door de zekering eruit te halen en op de plaats van de zekering een koplamp te plaatsen. Wanneer er niet teveel gebruikers aangesloten zijn zal de koplamp zacht branden en de aangesloten apparaten zullen gewoon werken. Treedt er echter een kortsluiting op dan zal de lamp vol gaan branden. Op deze manier kun je dus rustig overal aan de bedrading rommelen totdat de lamp fel zal gaan branden wat aangeeft dat de kortsluiting in die buurt gezocht zal moeten worden.

In mijn geval zat het probleem in de draad naar de remlicht schakelaar van de achterrem, deze was kaal geschuurd tegen het frame en maakte af en toe kortsluiting. De oplossing is vaak het probleem niet maat het vinden van de oorzaak wel, met deze truuk is het veel eenvoudiger om een dergelijke storing te vinden.

TIP: Om glaszekeringen gevuld met zand te testen zonder een multimeter kan een eenvoudige spanningzoeker gebruikt worden. Stop de spanningzoeker in een stopkontakt, houd de zekering bij één kant met de hand vast en druk de andere kant op de metalen achterkant van de spanningzoeker. Als de spanningzoeker licht geeft is de zekering goed en zo niet dan niet ;-). Ook bij gloeilampjes is het soms lastig te zien of ze echt defect zijn en kan deze truuk uitkomst bieden.



(c) W.P.Barendsen 2001