Voorwiel instabiliteit

Een veel voorkomend probleem is dat het voorwiel begint te trillen wanneer het gas wordt losgelaten en in lange bochten.
De oorzaak en de oplossing zijn meestal erg eenvoudig, speling op het balhoofd.
Ook kan een van de symptomen hiervan zijn dat de voorkant op en neer begint te stuiteren wanneer er hard geremd wordt en/of dat er iets (balhoofdlager) tikt wanneer de motor plotseling uit de voorveren komt (verkeersdrempel).

Om dit op te lossen moet de bovenste balhoofdmoer losgedraaid worden om daarna de onderste balhoofdmoer vast te draaien. Hierna kan de bovenste moer weer vastgedraaid worden, deze houdt alleen de bovenste ankerplaat op zijn plaats.
Om dit zorgvuldig te kunnen doen moeten het stuur en de cockpit losgemaakt worden van de ankerplaat en moet de ankerplaat losgemaakt worden. Let op, hierbij moeten de doppen (die een geringe veerspanning bevatten) losgemaakt worden en kan er makkelijk vuil in de voorpoten komen.

Test de lagers door aan het stuur te draaien met het voorwiel van de grond (middenbok), als het stuur niet soepel draait maar 'korrelig' aanvoelt dan moet het balhoofd helemaal uit elkaar genomen worden om de balhoofdlagers te controleren.




(c) W.P.Barendsen 1999