Mijn R100RS
Ik reed al 10 jaar auto voordat ik besloot mijn motor rijbewijs te halen, de reden was
hoofdzakelijk omdat het makkelijker was voor het woon-werk verkeer. De bedoeling was een
lichte motor te kopen maar na het halen van het rijbewijs begin 1998 besloot ik toch maar een
BMW te kopen omdat het degelijke, mooie, vol te pakken, makkelijk te sleutelen motoren
zijn.
Via het weekblad motor kwam ik bij mijn R100RS uit 1977 en met 74200 Km op de teller
terecht die ik voor 5200 gulden kocht.
De motor zag er redelijk uit, had koffers en was van de tweede eigenaar.
Na een korte rit leek de motor te weinig vermogen te hebben maar liep verder goed en
na een paar honderd kilometer heb ik de motor, met hulp, een grote beurt gegeven
waarbij de volgende zaken zijn gedaan:
Alle olie vervangen (bak, blok, cardan, voorvork)
Bougies vervangen
luchtfilter vervangen
kontaktpunten vervangen
smeernippels doorgesmeerd
ontsteking afgesteld
carburateurs gesynchroniseerd
Bij het synchroniseren bleek dat dit niet echt lukte en de oorzaak bleek te liggen in
een gescheurd membraan in de linker carburateur. Beide membranen zijn toen vervangen en
nu ging de synchronisatie wel goed en nu was het vermogen ook weer zoals het hoorde te
zijn.
De kosten van de totale beurt kwamen hiermee op 270 gulden.
Inmiddels heb ik er 16000 Km mee gereden in ruim een jaar en de motor loopt prima al
is het wel even wennen want de BMW heeft nogal wat geluiden.
De problemen die ik verder ben tegengekomen zijn (uitgezonderd verdere beurten en banden):
Rammelende kuip, bevestiging bij balhoofd vastgezet
Defecte claxons, Kontakten in claxons schoon gemaakt
Lekkende keerringen van de voorvork (na de winter), kosten 17 gulden + nieuwe olie
Ingescheurde remschijf, beide voorremschijven vervangen samen met de blokken, kosten 500 gulden voor twee schijven plus 120 gulden remblokken.
Nieuwe Akku, de cel aan de plus kant was defect, kosten 183 gulden
Nieuwe koppelingskabel, 36,45 gulden
(c) W.P.Barendsen 2000