Heropstanding van de beemer
Ik was het al lange tijd van plan en heb de r100rs ook altijd bewaard maar nu gaat het denk ik zover komen, de bmw gaat weer rijden.
Sinds ik de r1100gs heb gekocht een jaar of zes geleden staat de bmw netjes droog in een garage. Alles ingespoten met vettigheid en regelmatig even het blok getornd. Nu we een garage hebben werd het tijd er weer wat mee te doen.
Dus nu de bmw over gehaald naar de eigen garage en eerst een wasbeurt gegeven. Toen naar binnen voor een inspectie.
Status
- De accu is uiteraard zo dood en overleden als de spreekwoordelijke pier. Er moet een nieuwe komen
- De kuip moet eraf. Deze zijn er al genoeg en naked is wel eens leuk
- gevolg van de vorige stap is dat er koplamphouders en knipperlichten nodig zijn
- De motor is uiterlijk nog in dezelfde staat als bij wegzetten, vies en beetje roest her en der
- De motor pingelde rechts bij veel gas geven, onderzocht moet worden wat de oorzaak is
- De cilinders zijn nog nooit gehoond dus dan kan wel eens nodig zijn. Dan ook de klepzitingen meenemen
- De rechter benzineslang is vergaan, het rubber is half vloeibaar
Het stappenplan bestaat grofweg uit eerst goedkope stappen en de motor aan het lopen krijgen. Dan kijken wat er aan de motor nodig is.
Als het allemaal een beetje wil dan lijkt het me wel leuk om de lakdelen matzwart te spuiten met een zilveren bies.
Stappenplan
- Kuip eraf
- schoonmaken en inspecteren
- koplamp bevestigen
- knipperlichten erop
- accu erin
- laten lopen en verdere inspectie
- vervolg akties
week 19 september 2011
Na wassen geen bijzonderheden gezien.
De motor in de garage gezet en de kuip eraf gehaald.
De koplamp heeft links een dikke bus waarin het kontaktslot gezet kan worden. Dit gedaan.
Dit is even pielen om de kabelschoenen door het gat in de koplamp te krijgen.
Op zoek geweest naar koplamphouders. De originele kosten bijna 200 euro per set. Dat is me een beetje te gek voor nu.
Later misschien. Dus maar op zoek gaan naar imitatie oren met genoeg vlees om het linker gat op te boren tot 22mm.
Toen overal wat gepoetst en vuil en vettigheid weg gehaald.
Als je de ruimte hebt ga je makkelijker meer uit elkaar trekken dus omdat er nogal veel vette koek bij de achterbrug zat hier alles maar uit elkaar gehaald.
Wiel eruit, spatbord, etc. De achterveren gingen goed uit elkaar dus zo goed mogelijk schoon geschuurd en in de blanke lak gezet. mat zwart is ook nog een optie.
Onder de zooi komt wat roest en kale plekken tevoorschijn dus alles goed ontvet en in de menie en zwarte hammerite gezet. Nieuwstaat is niet het doel dus aan poedercoaten doen we echt niet.
Inmiddels de kuip in elkaar gezet ter opslag. Er schijnt weinig animo voor te zijn dus lekker zelf bewaren.
Bij motozoom koplamphouders besteld. Maar kijken of er ruimte genoeg is voor een gat 22mm links en anders nieuwe vleugels eraan maken.
Het achterdeel is weer in elkaar gezet en ziet er wel weer knappies uit.
Nu eerst oren erop en dan kan er een accu in. Daarna eerst maar eens kijken of en hoe hij loopt.
week 26 september 2011
De oren zijn binnen.
Na opboren van een oor naar 22mm blijkt er nog wel genoeg "vlees" te zijn om de boel bij elkaar te houden.
Knipperlichtjes erop, ziet er niet onaardig uit.
Wat extra meuk gekocht die ik miste. Een gritstraalbakje en een ontvetterbak.
Getob met staalborstels en schuurzooi op de boormachine was het niet helemaal.
En met een kwastje en een bekertje terpentine de boel schoonmaken geeft ook een bende.
Eerst eens op marktplaats gekeken maar dat was allemaal groot spul. Nieuw bleek ook best betaalbaar.
Een kleine gritstraalbak voor 115 euro en een ontvetterbakje voor 49 euro.
Eerst die nieuwe speeltjes maar eens even getest. Netjes onvetten met koudontvetter en dan stralen. Verschil wel he?
Kijken hoelang het zo blijft.
Straalgrit is trouwens werelds spul maar net iets te hard voor deze toepassingen. Je ziet de putjes zitten zelfs in ijzer. Dus maar wat zand genomen. Dat stoft iets meer waarschijnlijk omdat het kapot slaat maar het werkt wel netjes ook op alluminium.
week 3 oktober 2011
Ik blijf schoonmaken. Als je wat los hebt liggen en het ligt niet in de weg dan is het makkelijk schoonmaken en makkelijk om er nog maar wat af te schroeven.
Net de stuurdemper eraf gehaald en schoon gemaakt. Ik vraag me af of ik die er weer op zal zetten met die grote knop midden op het stuur. kan altijd nog.
Het zadel heb ik uit elkaar gehaald en de bodemplaat ontroest aan beide kanten. Toen in de zwarte hammerite gezet en opnieuw in elkaar gezet. Bekleden viel me nog mee. opgespannen met ductape en opnieuw verlijmd en de popnagels er weer in.
Toen het metalen deel matzwart gespoten met de spuitbus. Ziet er best aardig uit.
Ik denk dat er wel blanke lak overheen moet en hoop dat het niet te glanzend wordt dan. Matlook is wel netjes.
(c) W.P.Barendsen 2011