Pingelen

Ook ik ben aangelopen tegen het probleem van pingelen en het heeft me misleid. De term pingelen was me bekend; voorontsteken. Ik was in de veronderstelling dat het komt door een teveel aan koolaanslag in de cilinder en door het gloeien van de kool krijg je voorontsteking. Dit bleek te weinig informatie.

Vanaf een grote beurt in het voorjaar had ik het probleem dat de motor bij zware belasting en hoge toeren een heel vervelend tikkend, metalig, geluid maakt. Omdat dit alleen optrad bij hogere belasting en toerentallen had ik het niet gelijk in de gaten en had niet door dat het kwam sinds deze afstelling. Ik herinner me nog dat ik de ontsteking af had gesteld met de lamp en de motor niet goed liep en ik daarom de ontsteking nogmaals op gevoel had afgesteld. Bij rustig rijden leek dit een goede afstelling. Op een gegeven moment viel me het tikken op en het klonk onheilspellend, alsof er een zuigerveer gebroken was. Heel metalig. Toch maar een tijd zo doorgereden want het viel wel mee en ik had geen zin om alles los te halen. In de zomervakantie met twee personen op de motor en volle bepakking en dan ook nog eens in de bergen trad het wel heel snel op en stemde me niet vrolijker. Heel rustig aan gedaan zodat het probleem weg bleef.

Na de vakantie lekte de motor aan alle kanten olie en ik wilde de distributiedekselpakking vervangen en de stoterstangtunnelrubbers. Nu moesten toch de cilinders eraf en ik verwachte wel problemen tegen te komen bij de zuigerveren of de kleppen echter alles zag er keurig uit en was in orde. Na de grote beurt alles weer in elkaar gezet en bij het proefrijden bleek de ratel er nog steeds in te zitten. Tijd voor een berichtje in het forum van de hobbyist waaruit de antwoorden bleek dat dit nu pingelen was en de ontsteking niet goed moest staan. Hierop heb ik de ontsteking afgesteld met de lamp en het tikken was weg. pingelen dus. met dank aan mijn raadgever op het forum. Ik moet nog wel opnieuw de afstelling fine-tunen want de motor start me nu veel te slecht maar het pingelen is er uit.

Wat is nu allemaal pingelen? Het voortijdig ontsteken van de brandstof in de cilinder wat kan komen door een slechte afstelling of door de al genoemde koolaanslag. Maar ook door een te laag octaangetal van de brandstof in samenhang met de compressie. Bij de bmw's worden wel voetpakkingen gemonteerd om de compressie te verlagen of er wordt aangeraden om brandstof met een octaanetal van 98 te tanken. Van de laatste factoren heb ik nog nooit last gehad, ik heb nog steeds een compressie van 10 bar en tank een octaangetal van 95 en in duitsland ook wel 91 zonder dit probleem.

Ik wist dus wel deels de theorie van het pingelen maar dat heeft me niet geholpen het probleem ook te herkennen. Zodoende dit verhaal. Hoor je een naar klinkend, metalig geluid denk dan eens aan pingelen en de mogelijke oorzaken ervan.


(c) W.P.Barendsen 2002