Reparatie middenstandaard:

Een veel voorkomend probleem bij de meeste boxers is dat de middenstandaard het opgeeft, de bouten hebben zoveel krachten verwerkt dat de gaten in het frame helemaal uitgelubberd zijn. Meestal is dit tevens verwaarloosd zodat er van de schroefdraad weinig over is.

De meest voor de hand liggende oplossing is om M12 draad in het frame te tappen en de bussen op te boren (hard !) of nieuwe bussen te maken maar wanneer de draad erg slecht is zal dit maar tijdelijk helpen. Een discussie over de beste oplossing is in 1999 gevoerd in een BMW E-Zine en de beste oplossing leek mij het tappen van M14FINE draad en dat heb ik daarom gedaan. (ik weet niet meer wie met deze oplossing kwam en daarom ontbreekt de bronvermelding)

Benodigheden:
  • IJzerboor 12.5 mm
  • Tap M14 FINE
  • 2 korte, harde inbusbouten M14 FINE
  • IJzerboor zo dik als kop van de inbusbout of een ruimer

  • Verwijder de uitlaten om goed bij de ophanging van de middenbok te komen en verwijder de standaard. Bij mij zat onder andere de balanspijp zo vast dat ik de complete uitlaat in een geheel heb losgemaakt en op de grond heb laten zakken

    Boor de gaten op tot 12.5 mm, ik ben geen goede werktuigbouwer en de (nieuwe) boor hapte erg dus heb ik de gaten eerst met een kleine boor voorgeboord. Tap de M14 FINE draad in de beide gaten, ik was zelf bang dat de tap zou breken zoveel kracht moest ik er nog op uit oefenen maar een vriend verzekerde me dat dat kon en de tap brak niet.

    Zaag de twee inbusbouten af op de breedte van de lip aan het frame waar de bout in moet zodat er nog ruimte is voor de veren van de standaard om er achter langs te gaan.

    Ruim of boor de gaten in de standaard zelf, die meestal ook ovaal zullen zijn, op tot de dikte van de kop van de inbusbout zodat de standaard over de inbusbouten kan scharnieren (de stalen bussen komen hiermee dus te vervallen).

    Nu kan de standaard gemonteerd worden. De standaard draait nu over de kop van de inbusbouten en kan geen kant op. Tevens is de kop van de inbusbouten hard genoeg om de standaard over te laten draaien.




    (c) W.P.Barendsen 2000