Oplossen van rugklachten:

De BMW R100RS is mij vanaf de aanschaf bijzonder goed bevallen. De motor heeft me nog nooit laten staan en verbazingwekkende kosten heb ik nog niet gehad. Wat me echter wel zwaar tegenviel was de zitpositie die bij langere ritten voor een flinke rugpijn tussen de schouderbladen zorgt. Bij weekenden van 1000 km had ik bijna twee weken nodig om van de pijn af te komen.

Op het internet ben ik toen op zoek gegaan naar risers om het stuur iets mee te verhogen en na veel zoeken vond ik een plaatje van een BMW met risers die er netjes uitzagen en het stuur iets naar voren en iets omhoog zetten MAAR behalve dit ene plaatje heb ik er niets over kunnen vinden, de grote zaken die op internet vertegenwoordigd waren, zowel in nederland als in het buitenland, hadden geen risers in het assortiment. Ook vragen in mailinglists leverde geen concrete oplossingen, wel bleek hieruit dat veel mensen hetzelfde probleem hebben.


Tenslotte heb ik Kaspar Mulkens van De Hobbyist een mailtje gestuurd met de foto van de risers en de vraag of hij wist hoe ik er aan kon komen. Zijn antwoord was dat hij het ook niet wist maar dat hij een andere oplossing had die bestond uit het plaatsen van het stuur van een BMW K75S welke iets hoger en verder naar achteren uitkomt.

De hobbyist was bereid me het stuur te leveren met een teruggave regeling, ik kon het stuur passen zonder het te beschadigen (geen handvatten gemonteerd) en als het niet naar mijn zin was kon ik het terugsturen. Het stuur zat beter en ik besloot het te kopen en dus verder te monteren, op langere termijn zou pas blijken of de problemen opgelost waren.
Van het stuur moest aan beide kanten 1,5 cm afgezaagd worden zodat het goed in de kuip kan draaien, dit is niet echt nodig maar wel prettiger bij het manouvreren. Verder kon het stuur zonder problemen gemonteerd worden, alle kabels passen zonder aanpassingen, alleen de zwarte schuimrubberen plaat op het stuur moest komen te vervallen.

Ook na langere tijd bleek het stuur een verbetering te zijn, de rugklachten treden bijna niet meer op. Enige nadeel is dat door de veranderde zitpositie de wind iets meer herrie geeft.

Gegevens stuur:
Gegevens de Hobbyist:



(c) W.P.Barendsen 2000