! Deze pagina is opgezet voor minimaal 800x600, bij een lagere resolutie zal de tijdbalk versnipperen !
Tijdbalk BMW Historie:
1923: De eerste echte BMW is een R32, een 500cc boxer (8.5pk) met cardan aandrijving en een enkele carburateur
Er zijn er 3090 van verkocht en de prijs was destijds 2200 Reichsmark
1925: De R39 is een iets goedkopere 250cc 1-cilinder
1932: De R16S3 (derde serie), een 750cc met 33pk was de eerste met 2 carburateurs
1933: De R4S2 (tweede serie) was de eerste met een 4 versnellingsbak
1935: De R12 was de duitse legermotor en er zijn er maar liefts 36000 van gemaakt. Het model is er geweest in
een uitvoering met 1 (R12-1) en 2 (R12-2) carburateurs, dit verhoogde het vermogen van 18 naar 20pk
1937: De R5 was de eerste met een voetgeschakelde bak, naast de voetversnelling was ook nog steeds de hand ver-
snelling aanwezig en het zou nog lang duren voordat de handversnelling helemaal losgelaten werd
1938: De R71 werd door BMW gezien als de nieuwe legermotor maar het duitse leger dacht daar anders over, de
R12's bevielen nog prima en de R71 had te weinig nieuws, er zijn er maar 3458 van gemaakt en daarna werd het model
verkocht aan het russische leger die de motoren ging maken onder de naam M72. Veel later is het model
M72 weer verkocht aan China die de motor nu nog steeds verkoopt onder de naam Chiang Jiang CJ750
1950: De R25, een 250cc 1-cilinder, was de eerste BMW met achterveren in plaats van een verend zadel. De R25 is
een zeer populair model geweest want van de drie gemaakte series zijn er in totaal 109.751 stuks gemaakt
1969: De R75/5 Was de eerste BMW die gebruik maakte van Bing vacuum carburateurs
1973: De R75/6 Was wederom een koploper met de eerste 5 versnellingsbak
1976: Met de komst van de R100(R)S deed de eerste kuip zijn intrede alsmede de eerse 1000cc motor
1980: De R80G/S (Gelande/Sport) werd op de markt gebracht en won direkt de rally Parijs-Dakar
(c) W.P.Barendsen 2000