Speling op het achterwiel:

Wanneer de motor op de middenstandaard staat en in de versnelling dan heeft het achterwiel een halve slag speling tussen kruiskoppeling en achterwiel. Dit had een vriend van mij met zijn 1978 R100RS.
Bij demontage bleek er een zware veer in de achterbrug (cardan) gebroken te zijn, geen ernstig probleem en tevens zonder ernstige gevolgen, het is alleen storend bij het optrekken.

Het vervangen van de veer was evenwel een lastige klus omdat de achterbrug uit elkaar genomen moet worden (het monteren en demonteren van de achterbrug staat apart beschreven). Om dit te kunnen doen zal zelf een hupmiddel gemaakt moeten worden waarmee de cardanas ingedrukt kan worden om zo de borgveer, binnenin de wielkant van de cardanas te kunen verwijderen.
Het hulpmiddel bestaat uit twee stalen platen die via 4 draadeinden met elkaar verbonden worden, de plaat die aan de wielkant komt te zitten moet echter wel een zo ruim mogelijke opening over laten om de borgveer te kunen verwijderen en weer te plaatsen.


Aangezien de veer gebroken is is verwijderen nog de makkelijkste klus, het er weer inzetten met een nieuwe veer is een rotklus. De borgveer is een bijna ronde veer zonder ogen en de veer is slecht te bereiken, zeker met ingespannen cardanas dus wederom is een tooltje nodig om de veer uit te rekken en zo over de as te schuiven. Dit heeft hij opgelost door een as te nemen van dezelfde dikte en daar van blik een kokertje omheen te vouwen waarop de borgveer voorgespannen kon worden. Door het kokertje tevens over de cardanas te schuiven kon de borgveer over het kokertje doorgeschoven worden naar de cardanas.



(c) W.P.Barendsen 1998