
Opsporen van een kortsluiting
Ik heb het probleem gehad dat elke keer dezelfde zekering kapot ging,
soms na een week en soms na 2 weken maar steeds weer ging de zekering kapot. Er moest ergens
een af en toe kortsluiting zitten maar hoe vind je dat, zeker als het maar zo af en toe fout
gaat.
Er bestaat een handige truuk om kortsluitingen op te sporen zonder
dat het een vermogen aan zekeringen kost en dat is door de zekering eruit te halen en op de
plaats van de zekering een koplamp te plaatsen. Wanneer er niet teveel gebruikers aangesloten
zijn zal de koplamp zacht branden en de aangesloten apparaten zullen gewoon werken. Treedt er
echter een kortsluiting op dan zal de lamp vol gaan branden. Op deze manier kun je dus rustig
overal aan de bedrading rommelen totdat de lamp fel zal gaan branden wat aangeeft dat de
kortsluiting in die buurt gezocht zal moeten worden.
In mijn geval zat het probleem in de draad naar de remlicht schakelaar
van de achterrem, deze was kaal geschuurd tegen het frame en maakte af en toe kortsluiting.
De oplossing is vaak het probleem niet maat het vinden van de oorzaak wel, met deze truuk is
het veel eenvoudiger om een dergelijke storing te vinden.
TIP: Om glaszekeringen gevuld met zand te testen zonder een multimeter
kan een eenvoudige spanningzoeker gebruikt worden. Stop de spanningzoeker in een stopkontakt,
houd de zekering bij één kant met de hand vast en druk de andere kant op de metalen achterkant
van de spanningzoeker. Als de spanningzoeker licht geeft is de zekering goed en zo niet dan
niet ;-). Ook bij gloeilampjes is het soms lastig te zien of ze echt defect zijn en kan deze
truuk uitkomst bieden.
(c) W.P.Barendsen 2001