
Startmotor problemen
Ik had het probleem dat de motor steeds slechter ging starten, de startmotor kreeg de boel niet meer rond terwijl de accu pas 2 jaar oud is en volgens mij goed. Zelfs met startkabels draaide de startmotor niet echt lekker en wilde de motor maar nauwelijks starten. De diverse verbindingen zagen er goed uit dus het probleem moest bijna wel in de startmotor zitten.
Het uitbouwen van de startmotor is goed te doen, ik zal punt voor punt aangeven hoe ik dat heb gedaan.
- Tank verwijderen en massa loshalen van de accu.
- Bobines verwijderen en aansluitingen onthouden
- luchtfilter huis aan de linkerkant loshalen en filter uitnemen, hiervoor moet de inlaat van de linker carburateur verwijderd worden.
- beide inbusbouten van het startmotor huis losdraaien en deksel verwijderen.
- Voorste kuipdeel verwijderen en ontstekingsdeksel verwijderen
- Bout onder de diodebrug verwijderen. Deze zit een beetje verstopt en bevindt zich aan de linkerkant van de motor.
- Inbusbouten van de startmotor losdraaien. Hiermee komt ook de beugel los die de afdekking van de startmotor vasthoudt.
- Stekkers van het startrelais loshalen en de startmotor uitnemen.
Nu de startmotor verwijderd is kan deze nader onderzocht worden. Je kunt de motor in zijn geheel naar een revisie bedrijf brengen en deze laten testen en zo nodig reviseren maar je kunt ook zelf de motor uit elkaar nemen.
(FOTO startmotor)
(FOTO uitgebouwde startmotor)
Demontage van de startmotor
- Haal eerst de plaat los achterop de startmotor en verwijder dan de moeren eronder. Verwijder het kleine busje achterop de motor en haal de zegerring los van de as. Let op de vulringen
- het achterdeksel kan nu van de startmotor gehaald worden. Controleer het glijlager.
- Haal de borstelbrug los door 2 de twee koolborstels die aan het veld vast zitten los te maken
- Controleer de borstels en vervang deze als dat nodig is. Deze zitten gesoldeerd aan de borstelbrug en het veld dus hier moet je wel mee overweg kunnen.
- maak de collector op het anker schoon.
- Controleer of de motor verbrand ruikt en als de motor verbrand ruikt dan lijkt het erop dat de wikkelingen problemen geven en moet de motor gereviseerd worden (of vervangen)
- Ik snap de opbouw van de startmotor niet helemaal maar het lijkt erop dat de motor massa maakt via de borstelbrug op de achterplaat. Deze verbinding moet dus goed aansluiten en brandschoon zijn. Ik denk dat dit de oorzaak was van mijn startproblemen. Ik heb de achterkant van de borstelbrug en de binnenkant van het achterdeksel goed schoongeschuurd en omdat alles er verder goed uitzag is na schoonmaken de startmotor weer gemonteerd
- Het startrelais hebben we losgemaakt ter inspectie. Het relais heeft een dubbele functie, enerzijds is het het startrelais en anderzijds zorgt het voor het aantrekken van de bendix (het tandwiel van de startmotor wordt dan naar voren geduwd zodat het in de startkrans komt)
- Het relais zelf wilde niet uit elkaar ondanks dat de beide bouten eruit waren gehaald dus hebben we alleen de kontakten gemeten door het relais met de hand in te drukken en de weerstand over de kontakten te meten. Dit moet natuurlijk bijna nul zijn
- Na montage is de startmotor getest op een auto accu, de bendix moet dan aantrekken en de motor moet goed draaien
- Laatste stap was alles weer monteren en goed controleren of alle kabelschoenen goed strak zaten en of de hoofdkabel van de accu naar de startmotor goed was.
Na montage leek de motor beter rond te draaien dus de conclusie leek dat de massa verbing van de startmotor, via de borstelbrug en de achterplaat, het probleem heeft gegeven.
Echter na een paar dagen bleek de verbetering minimaal en de motor starte nog steeds niet zoals zou moeten. De enige conclusie was uiteindelijk dat de startmotor, hoe goed die ook leek, toch defect moest zijn. Een nieuwe startmotor kost toch bijna 500 gulden dus probeerde ik bevestiging te krijgen door middel van forums, de dealer en een startmotor bedrijf maar niemand kon zeggen dat ik gelijk had.
Uiteindelijk heb ik toch maar een nieuwe startmotor gekocht, een valeo want bosch levert geen nieuwe meer en ik wilde geen revisie, en het probleem was gelijk uit de wereld. De startmotor draait als de beste en het probleem is, met wat moeite, toch opgelost.
(c) W.P.Barendsen 2001